El passat dilluns 12 de novembre va començar la SAE (Setmana d'Activitats Extraordinàries), i els alumnes de 1r del grau d'infantil la vem començar amb una conferència a les 9.30 del matí a l'auditori de la universitat a càrrec de la professora Anna Pèrez, una professora d'una escola del barri del raval que està especialitzada en les TAC.
La conferència que ens va fer es titulava: El mestr@ i les TAC. En resum, amb la seva explicació ens va voler fer veure als estudiants d'educació que em d'evolucionar per tal de poder oferir als nostres alumnes el màxim de recursos per a poder aprendre amb millors qualitats, i que si cal canviar la forma antiga d'ensenyar perquè hi ha tècniques noves millors, que no tinguem por de ser innovadors. De la conferència hi vaig extreure les 10 idees més importants, us les deixo aquí perquè us feu una idea del que ens va parlar l'Anna Pèrez:
1. Va començar la xerrada amb aquesta frase: Tenim escoles del S.XIX, professors del S.XX i alumnes del S.XIX.
2. El fet de treballar amb ordinadors i noves tecnologies no significa deixar d'utilitzar els llibres o les pissarres de guix. Simplement, que l'alumnat ha de saber interactuar amb diferents fonts i els professors em de saber compaginar l'ensenyament tant amb les noves tecnologies com amb les antigues formes, per tal d'afavorir l'aprenentatge dels alumnes.
3. Les noves tecnologies afavoreixen el treball en equip. Treballar en equip és bàsic de cara a la societat i amb les noves tecnologies és una forma d'ensenyar a fer-ho, ja que l'ús compartit d'un ordinador requereix posar-se d'acord amb els companys a l'hora d'utilitzar-lo, o una tablet, etc.
4. Com ha de ser el mestre d'avui en dia? Aquest mestre ha de seguir la Taxonomia de Bloom+TAC, això implica que han de ser capaços de fer que els nens, recordin, comprenguin, apliquin, analitzin, avaluïn i creïn.
5. Per a que ser un bon mestre integrat amb les TAC, ha de realitzar una sèrie de canvis. Ha de passar de ser:
· Analògic a Digital: s'ha de deixar enrrera els llibres i les pissarres de guix i utilitzar eines web i tecnologies per a l'ensenyament dels alumnes.
· Lligat a Mòbil: els mestres estan molt lligats al típic ensenyament amb el llibre i on el professor explica i els alumnes escolten, avui en dia hi ha molts recursos mòbils per a l'ensenyament on els alumnes poden participar més en les classes i es poden sentir més protagonistes, així aprenen amb més interès.
· Aïllat a Connectat: les relacions entre mestres s'engrandeixen, és a dir, que els mestres passen de comunicar-se només amb mestres de la seva mateixa escola a poder parlar
amb altres mestres a través de la xarxa. Estar connectat també implica poder apuntar-se a cursos virtuals per a poder aprendre noves eines d'ensenyament.
· Genèric a Personal: els mestres prenen importància per ells mateixos a la xarxa, és a dir, tenen un nom, a través de twiter o altres reds socials passen a ser referents o persones interessants a seguir per a altres mestres o persones interesades en el món de l'educació.
· Consumidor a Creador: deixar d'utilitzar activitats prèviament creades per altres professors o llibres, i fer activitats a mida per als seus alumnes amb l'ajuda de xtec, google o educaplay, entre d'altres.
· Tancat a obert: passar de ser mestres individuals, que cada un ho fa a la seva manera, a ser mestres que estan en xarxa i en continu aprenentatge i contacte amb altres mestres.
6. Que podem aconseguir si es realitzen tots aquests canvis?
· Comunicació, entre mestres i alumnes
· Compartir, a l'hora de treballar en grup
· Col·laborar amb els companys de classe
· Discussió amb el grup per a arribar a un acord abans de prendre una decisió.
7. "Empowermen" (apoderament), fer sentir que cada alumne és l'amo del seu propi treball. (exposició i compromís).
8. Les TAC donen veu a l'alumnat, mitjançant la web poden penjar tot allò que fan els nens, per tant, les gràcies a les TAC s'aconsegueix més interacció, entusiasme i participació. També afavoreixen el treball de la creativitat i la reflexió.
9. S'ha de canviar la imatge del paper del mestre i de la forma d'ensenyar. Tots tenim la imatge d'una classe on els nens estan asseguts mirant endavant i escoltant al professor. S'ha de potenciar l'ensenyança en la que el professor estigui integrat al grup, que s'uneixi als alumnes i treballi amb ells, és a dir, que no tingui més importància que els alumnes.
10. Amb les TAC s'aconsegueix un molt bon ambient de treball, on els nens són els protagonistes de la seva feina. L'Anna va acabar la xerrada amb aquesta frase: Fer un bon ús de les TAC crea un ambient de treball on s'aprèn.
5. Per a que ser un bon mestre integrat amb les TAC, ha de realitzar una sèrie de canvis. Ha de passar de ser:
· Analògic a Digital: s'ha de deixar enrrera els llibres i les pissarres de guix i utilitzar eines web i tecnologies per a l'ensenyament dels alumnes.
· Lligat a Mòbil: els mestres estan molt lligats al típic ensenyament amb el llibre i on el professor explica i els alumnes escolten, avui en dia hi ha molts recursos mòbils per a l'ensenyament on els alumnes poden participar més en les classes i es poden sentir més protagonistes, així aprenen amb més interès.
· Aïllat a Connectat: les relacions entre mestres s'engrandeixen, és a dir, que els mestres passen de comunicar-se només amb mestres de la seva mateixa escola a poder parlar
amb altres mestres a través de la xarxa. Estar connectat també implica poder apuntar-se a cursos virtuals per a poder aprendre noves eines d'ensenyament.
· Genèric a Personal: els mestres prenen importància per ells mateixos a la xarxa, és a dir, tenen un nom, a través de twiter o altres reds socials passen a ser referents o persones interessants a seguir per a altres mestres o persones interesades en el món de l'educació.
· Consumidor a Creador: deixar d'utilitzar activitats prèviament creades per altres professors o llibres, i fer activitats a mida per als seus alumnes amb l'ajuda de xtec, google o educaplay, entre d'altres.
· Tancat a obert: passar de ser mestres individuals, que cada un ho fa a la seva manera, a ser mestres que estan en xarxa i en continu aprenentatge i contacte amb altres mestres.
6. Que podem aconseguir si es realitzen tots aquests canvis?
· Comunicació, entre mestres i alumnes
· Compartir, a l'hora de treballar en grup
· Col·laborar amb els companys de classe
· Discussió amb el grup per a arribar a un acord abans de prendre una decisió.
7. "Empowermen" (apoderament), fer sentir que cada alumne és l'amo del seu propi treball. (exposició i compromís).
8. Les TAC donen veu a l'alumnat, mitjançant la web poden penjar tot allò que fan els nens, per tant, les gràcies a les TAC s'aconsegueix més interacció, entusiasme i participació. També afavoreixen el treball de la creativitat i la reflexió.
9. S'ha de canviar la imatge del paper del mestre i de la forma d'ensenyar. Tots tenim la imatge d'una classe on els nens estan asseguts mirant endavant i escoltant al professor. S'ha de potenciar l'ensenyança en la que el professor estigui integrat al grup, que s'uneixi als alumnes i treballi amb ells, és a dir, que no tingui més importància que els alumnes.
10. Amb les TAC s'aconsegueix un molt bon ambient de treball, on els nens són els protagonistes de la seva feina. L'Anna va acabar la xerrada amb aquesta frase: Fer un bon ús de les TAC crea un ambient de treball on s'aprèn.
No hay comentarios:
Publicar un comentario