A la sesió d'avui de COED hem parlat de l'estructura del discurs, i aquí us deixo un esquema per a que us feu una breu idea del que explicaré seguidament:
Com ja em
vist en l’esquema, aquesta és l’estructura bàsica a seguir per a qualsevol tipus
de discurs, ara explicaré d’una manera una mica més detallada cada una d’aquestes
parts i les seves fórmules a seguir:
Introducció:
“Allò que
comença bé ja està mig acabat”
La
introducció és la clau de l’èxit o de l’eficàcia d’una intervenció oral; Objectiu
de la introducció à
captar l’atenció i mantenir-la.
La
introducció té importància des de dos punts de vista diferents:
-
En
el públic: capta l’atenció i crea l’expectació necessària per mantenir-la.
-
En
l’orador: si la introducció està ben preparada i l’orador té recursos, ajuda a
evadir els nervis o si mes no, que no es notin.
Fórmules
introductòries
-
Definició:
breu comentari sobre el títol del tema
-
Presentació
d’objectius: explicar-los motiva i centra atenció als oients
-
Presentació
del guió: fer un recorregut dels passos que seguiràs és interessant per al públic
(apropiat per a discursos expositius i sessions pràctiques)
-
Preguntes:
preguntes retòriques, sense esperar resposta. Creen la necessitat d’escoltar i
varien el ritme de l’exposició (una manera d’anticipar-se)
-
Lectura
mental: esmentes idees amb les quals creiem que venen el públic. Fer referència
a llegendes populars o coses que sempre es diuen.
-
Documentació:
fotos, fragments de vídeo o algun objecte. Mostrar alguna noticia o dades
recents. (senzilles i fàcils)
-
Afirmació
provocadora: donar una opinió atrevida, una dada espectacular...
-
Anècdota:
historieta ben escollida o una anècdota principal, amb certa intriga i que
introdueixi el tema
Desenvolupament
Selecció i
ordre de les idees segons l’objectiu del discurs:
- Per a
informar:
-
Estructura
descriptiva
-
Estructura
cronològica
- Per a
convèncer:
-
Estructura
inductiva o SAP: informació de casos concrets per arribar a la idea general que
explica tota la informació anterior i que funciona com a conclusió. D’específic
a general.
Conclusió
Les
funcions bàsiques
de la conclusió són:
-
Tancar
el discurs
-
Sintetitzar
les idees principals i oferir una visió global del missatge: agafar l’essència
de la idea i dir-la en poques paraules.
-
Deixar
una bona impressió final en les persones que han escoltat: per a que els oients
després segueixin pensant i reflexionant sobre el que els has parlat s’ha de
donar bones sensacions (molt important les emocions provocades)
Fórmules
de conclusió
-
Repetir
la introducció
-
Resumir
els punts principals
-
Invitació
a l’acció: convidar a participar, a fer alguna cosa
-
Anunci
d’un esdeveniment futur: guardar-se un fet molt important per a dir-ho al
final.
-
Promesa
-
Apel·lar
als sentiments: fer sorgir les emocions als oients (no apel·lar a la intel·ligència)
És molt
important diferenciar la conclusió del tancament i la obertura de la introducció.
L’obertura i el tancament no formen part del discurs pròpiament dit, però són
molt importants en quant a crear una certa impressió.
L’obertura és
des del moment en que l’orador apareix a la sala, s’asseu a la taula i es col·loca
per a començar a fer el discurs. El tancament és des de que l’orador acaba de
parlar, amb la conclusió, fins que marxa de la sala.
Per acabar, faré cinc cèntims de la llengua en el discurs expositiu:
Per acabar, faré cinc cèntims de la llengua en el discurs expositiu:
- Ha de
ser:
· Neutra:
no posicionar-se, ser respectuós amb totes les possibles opinions. Que en la
tria del nostre llenguatge no hi hagi missatges subliminals.
· Precisa:
cal tenir un coneixement elevat del lèxic sobre el tema del qual parles, si hi
ha una paraula per dir una idea, no dir una frase sencera. En el cas dels
mestres, tenir un bon lèxic especialitzat en l’àmbit de l’educació.
· Accessible:
adaptar-se al nivell del públic.
- No influïda
per la prosa escrita o tècnica: no parlar com si llegissis el que dius
(diferencia entre llengua oral formal i llengua escrita)
- Cal
oferir definicions si hi ha termes especialitzats o abstractes que pot ser que
el públic no coneixi.
- Són necessaris:
· Connectors
lògics que cohesionin el discurs: perquè, per tant, en conseqüència, no obstant
això, en canvi...
· Marcadors
textuals: en primer lloc, en segon lloc, d’una banda, de l’altra, finalment, en
resum...s
No hay comentarios:
Publicar un comentario