En aquesta entrada del bloc us parlaré sobre els diferents usos d'aprenentatge que pot tenir un ordinador. Aquests diferents usos ens seràn molt útils per a les mestres ja que tindrem més mètodes per a ensenyar als alumnes d'una manera diferent a la que tots coneixem d'una classe amb la professora explicant i els nens escoltant.
A classe vem coneixer aquests diferents usos a partir de 4 metàfores:
· La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
· La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
· La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
· La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
· La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
· La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
· La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
A través d'aquestes
metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot
ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.
Ara explicaré més a fons en que consisteix cada metàfora i us donaré algun exemple per si el voleu utilitzar més endevant en una aula:
1. La metàfora tutorial: En aquest tipus d'aprenentatge l'ordinador ensenya al nen i també l'avalua, és a dir, fa de mestre. L'exemple que vàrem veure a classe va ser aquest: JClic
2. La metàfora de la construcció: En aquest tipus d'aprenentatge és l'alumne qui ho fa tot, qui controla a l'ordinador i qui ensenya coses. La majoria dels programes que fan la funció d'aquesta metàfora són activitats en les que els nens donen instruccions a l'ordinador indicant-li que és el que ha de fer. L'exemple que vàrem veure a classe va ser l'Scratch, que consisteix en un programa on el nen dona ordres a un gat perquè faci el que ell indica.
3. La metàfora del laboratori: Aquest tipus d'eina permet l'aprenentatge a partir de la descoberta i el raonament. Poc a poc va experimentant amb allò que pot fer i va deduint quins són els efectes que està provocant amb els seus actes. Aquest tipus de programes no són aquells que ensenyen coses, o que nosaltres els hi ensenyem coses, simplement ens mostren coses que passen demostrant-les amb fets reals. L'exemple que vàrem veure a classe va ser el de Doctora Xinxeta, on nosaltres haviem de regar una planta i donar-li sol per veure que li pasava.
4. La metàfora de la caixa d'eines: Tots aquests tipus de programes ens permeten utilitzar l'ordinador com a eina per fer milers de coses diferents, com ara: compartir un text, editar una fotografia, comprar des de casa, vendre on-line.... Tot de manera instantànea.
Després de conèixer les diferents metàfores per les cuals es pot utilitzar l'ordinador com a eina d'aprenentatge, he buscat alguns altres programes apart dels que vàrem fer servir a classe com a exemple per a entendre-ho millor, i aquests programes són:
No hay comentarios:
Publicar un comentario