jueves, 20 de diciembre de 2012

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador

En aquesta entrada del bloc us parlaré sobre els diferents usos d'aprenentatge que pot tenir un ordinador. Aquests diferents usos ens seràn molt útils per a les mestres ja que tindrem més mètodes per a ensenyar als alumnes d'una manera diferent a la que tots coneixem d'una classe amb la professora explicant i els nens escoltant.

A classe vem coneixer aquests diferents usos a partir de 4 metàfores:
· La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
· La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
· La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
· La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.

Ara explicaré més a fons en que consisteix cada metàfora i us donaré algun exemple per si el voleu utilitzar més endevant en una aula:
 
1. La metàfora tutorial: En aquest tipus d'aprenentatge l'ordinador ensenya al nen i també l'avalua, és a dir, fa de mestre. L'exemple que vàrem veure a classe va ser aquest: JClic


2. La metàfora de la construcció:  En aquest tipus d'aprenentatge és l'alumne qui ho fa tot, qui controla a l'ordinador i qui ensenya coses. La majoria dels programes que fan la funció d'aquesta metàfora són activitats en les que els nens donen instruccions a l'ordinador indicant-li que és el que ha de fer. L'exemple que vàrem veure a classe va ser l'Scratch, que consisteix en un programa on el nen dona ordres a un gat perquè faci el que ell indica. 


3. La metàfora del laboratori: Aquest tipus d'eina permet l'aprenentatge a partir de la descoberta i el raonament. Poc a poc va experimentant amb allò que pot fer i va deduint quins són els efectes que està provocant amb els seus actes. Aquest tipus de programes no són aquells que ensenyen coses, o que nosaltres els hi ensenyem coses, simplement ens mostren coses que passen demostrant-les amb fets reals. L'exemple que vàrem veure a classe va ser el de Doctora Xinxeta, on nosaltres haviem de regar una planta i donar-li sol per veure que li pasava.



4. La metàfora de la caixa d'eines: Tots aquests tipus de programes ens permeten utilitzar l'ordinador com a eina per fer milers de coses diferents, com ara: compartir un text, editar una fotografia, comprar des de casa, vendre on-line.... Tot de manera instantànea.


Després de conèixer les diferents metàfores per les cuals es pot utilitzar l'ordinador com a eina d'aprenentatge, he buscat alguns altres programes apart dels que vàrem fer servir a classe com a exemple per a entendre-ho millor, i aquests programes són: 




 

No hay comentarios:

Publicar un comentario